Brug af digitale værktøjer i undervisningen og PISA-resultater
Skolverket i Sverige har i juni 2024 offentliggjort forskning, der viser, at 15-årige elever, der bruger digitale værktøjer til læring i skolen i et par timer hver dag, har højere score i PISA 2022 end dem, der slet ikke, i ringe grad eller i høj grad bruger digitale værktøjer. Resultaterne er dog ikke entydige. Afhængig af hvilke digitale værktøjer der bruges og til hvad, viser undersøgelsen både bedre og dårligere færdigheder blandt eleverne. Det overordnede mønster er det samme for alle de nordiske lande og for OECD-landene. Danmark er det land, hvor digitale værktøjer er mest integreret i undervisningen, efterfulgt af Sverige, mens Finland er det nordiske land, hvor digitale værktøjer anvendes mindst i undervisningen.
Læs hele studiet her
(Skolverket, juni 2024)
Undersøgelse blandt danske lærere om deres oplevelse af digitale og analoge læremidler i folkeskolen
Interviews af danske lærere om deres oplevelse af digitale og analoge læremidler i folkeskolen foretaget på vegne af Danske Undervisningsforlag viser
Undersøgelse blandt danske lærere: Oplevelse af digitale og analoge læremidler i folkeskolen
(Danske Undervisningsforlag 2024)
Studerendes læsning, læsestrategier og læseerfaringer:
Undersøgelse på tværs af det Pædagogiske og Samfundsfaglige Fakultet 2021-2022
Professionsbacheloruddannelserne indskriver sig i en generel samfundsproblematik, der er kendetegnet ved en overvægt at studerende, der har læseudfordringer. Undersøgelsen omfatter screening af 3432 studerende og 22 kvalitative interview og viser bl.a., at:
Rapporten kan findes her.
Læremiddel.dk årsberetning 2022
Årsberetning 2022
Kortlægning: En velfungerende digital hverdag med plads til forbedring
En kortlægning blandt lærere i folkeskolen af deres digitale hverdag viser bl.a., at mens analoge læremidler bliver købt lokalt på skolerne, købes digitale læremidler i større grad centralt i kommunen. 64 % af lærerne vurderer, at de i høj grad har indflydelse på indkøbet af digitale læremidler, og 92 % vurderer, at kvaliteten af de digitale læremidler er overvejende god. Dog mener omkring 40 %, at udvalget af både digitale og analoge læremidler er for lille.
Lærerens digitale hverdag
(Styrelsen for It og Læring - 2021)
Digitalisering i undervisningen som et middel til øget kvalitet i undervisningen
Rapporten fokuserer på erhvervsakademiernes strategiske og konkrete arbejde med at øge brugen af digitale læringsteknologier, herunder de muligheder og udfordringer, der er forbundet med en øget digitalisering.
Et digitalt løft. Et ledelsesperspektiv på digitalisering i undervisningen
(EVA - Danmarks Evalueringsinstitut - 2015)
Undersøgelse om danske lærebøger på universiteterne
Undersøgelsen blandt studieledere på landets otte universiteter viser bl.a., at danske lærebøger bruges i de fleste fag på universitetsuddannelserne, og at de er af god faglig kvalitet. Dog skriver færre undervisere lærebøger i dag end tidligere, hvilket skyldes manglende anerkendelse generelt, og at underviserne har mindre tid til at skrive.
Danske lærebøger på universiteterne
(Dansk Universitetspædagogisk Netværk og Danske Forlag - april 2015)
Betydningen af lærebøger i uddannelsessystemet
Rapporten fokuserer på betydningen af højkvalitets lærebøger i uddannelsessystemet med udgangspunkt i engelske forhold og argumenterer for, at godt strukturerede lærebøger er afgørende for at realisere nationale uddannelsesmål og understøtte effektiv undervisning.
Why textbooks count. A policy paper
(University of Cambridge - nov. 2014)
Forskningsbaseret bidrag til anbefalinger, pejlemærker og kriterier i forbindelse med udmøntning af midler til indkøb af digitale læremidler
Kvaliteter ved digitale læremidler og ved pædagogiske praksisser med digitale læremidler
(Undervisningsministeriet - aug. 2013)
Bidrag til den afsluttende evaluering af gennemførelsen af Den Internationale Handlingsplan for FN's Læsefærdighedsårti: Uddannelse for alle
Literacy from a Right to Education Perspective
(UNESCO - 2013)