Danske Forlag 2018


Danskerne er vilde med lydbøger


Danske forbrugere tager i stigende grad lydbøger til sig. Samtidig er det samlede bogmarked stabilt. Det viser helt nye tal, som brancheorganisationen Danske Forlag offentliggør i dag.

Af bogbranchens mange indtægtskilder står salget af lydbøger i 2018 for den største fremgang målt i procenter. Det kan man læse i publikationen ’Danske Forlag 2018’, som offentliggøres i dag. Indtægter fra lydbøger er vokset fra 87,2 mio. kr. i 2017 til 100 mio. kr. i 2018. Det svarer til en imponerende vækst på 14,7 %.

Christine Bødtcher-Hansen, der er direktør for Danske Forlag, er glad for danskernes stigende appetit på lydbøger:

“Væksten i salget af lydbøger er virkelig positivt på flere måder. For det første bidrager det til en samlet vækst for forlag og forfattere. For det andet er væksten et tegn på, at den digitale distribution af lydbøger åbner en dør til litteraturen også for danskere, som ikke traditionelt har været storforbrugere af bøger”.

Det er dog ikke kun inden for salget af lydbøger, at den digitale fremgang er markant. Salget af blandt andet digitale læremidler som f.eks. undervisningsportaler til skoler er fra 2017 til 2018 steget med 12,0 %, og samtidig er omsætningen fra e-bøger steget med 0,4 %. Samlet set er omsætningen fra digitalt salg af bøger vokset fra 319 mio. i 2017 til 353 mio. i 2018. Det svarer til en samlet digital vækst på 10,6 %.

Den trykte bog dominerer fortsat

Danskerne kan i dag tilgå bøger på en lang række forskellige måder – blandt andet gennem digitale abonnementsordninger, som giver adgang til tusindvis af titler for et fast månedligt beløb. Derfor er det også interessant, at det trykte bogmarked fortsat udgør 79,4 % af det samlede marked, bemærker Christine Bødtcher-Hansen:

“Digitaliseringen giver både forbrugerne og bogbranchen en masse nye spændende muligheder. Samtidig kan vi konstatere, at den trykte bog, på trods af de mange digitale muligheder, fortsat er i meget høj kurs hos bogglade danskere. Derfor er det åbenlyst for os, at der også i fremtiden vil være et stærkt marked for trykte bøger. Generelt er det meget positivt, at bogen – både den trykte og den digitale – står så stærkt, selvom der aldrig nogensinde har været så stor konkurrence om forbrugernes tid”.

I 2018 omsatte danske forlag samlet for 1,716 mia. kr. mod 1,723 mia. kr. i 2017. Med statistisk usikkerhed svarer det stort set til status quo.

Læs mere i Danske Forlag 2018, som kan downloades her.