Danske Forlags Årsstatistik 2016

Danske Forlag har offentliggjort statistik for danske forlags omsætning i 2016. Statistikken viser, at forlagenes samlede omsætning i 2016 stort set var uændret sammenlignet med omsætningen i 2015, men dækker over større udsving i forhold til salgskanalerne. Salget til onlinehandel er steget med 13,4 %, mens salget til supermarkeder er faldet med 5,7 %, og salget til offentlige institutioner er faldet med 4,2 %. Salget til de fysiske boghandlere er uændret. Det digitale salg stiger fortsat både nominelt og relativt.

Danske Forlags formand, adm. direktør for Gyldendal Stig Andersen, udtaler:
Vi er tilfredse med, at omsætningen i 2016 har været stabil. Salget af trykte bøger har haft et mindre fald på 2 %, men til gengæld er den digitale omsætning steget med 12,3 %. Danske forlag har de seneste par år investeret massivt i nye digitale udgivelser særligt på undervisningsområdet, og det er derfor positivt at konstatere, at det digitale salg vokser. Med en samlet digital omsætning på 16,2 % er danske forlag meget langt i den digitale transformation sammenlignet med mange andre europæiske lande. Samtidig er det positivt at konstatere, at der fortsat er stor efterspørgsel efter den trykte bog.”

Se pressemeddelelse
Se Danske Forlags Årsstatistik 2016